The Moo-Walkers Forum: Dokumentarer om Bad 25 går i luften 29. november - The Moo-Walkers Forum

Hop til indhold



Dokumentarer om Bad 25 går i luften 29. november Instruktør Spike Lee ser tilbage på skabelsen af Michael Jacksons skel

#1 Bruger er offline   MiJacDK Ikon 08 October 2012 - 04:17 PM

  • Moo-Baby
  • Ikon
  • Gruppe: Members
  • Indlæg: 6
  • Indmeldt: 18-June 12

Instruktør Spike Lee ser tilbage på skabelsen af Michael Jacksons skelsættende 1987 album BAD, fra optagelsen af sangene, optagelsen af musikvideoerne, til verdens turneen.

Spike Lees "BAD 25" er helt sikkert noget, der vil give enhver, der voksede op i firserne gåsehud af nostalgi.
Jeg var kun fem år gammel, da BAD kom ud, men da var jeg allerede en kæmpe Michael Jackson fan. Husk, at dette var længe før de skandaler, der involverede Neverland, børnene, der besøgte ham, plastikkirurgien, og så videre, men allerede da albummet kom ud , var det tydeligt, at Michaels hud på eller anden måde var blevet lysere.
Som en varm opfølger i hælene på THRILLER, der fortsat er det bedst sælgende album nogensinde, var der enorme forventninger til Bad, og selvom albummet ikke helt blev det pop kultur fænomen THRILLER var, blev BAD var ikke desto mindre en massiv succes. Det femte største album nogensinde.

Spike Lees film undersøger den utrolig periode frem til BAD, da hypen omkring Michael nåede feber-agtige højder. Det bliver afsløret, at Jackson, der var i direkte rivalisering med Prince, oprindeligt forestillede sig titelnummeret som en duet mellem dem, men begge deres egoer kom i vejen. Det bliver vist, hvordan Martin Scorsese og Richard Price (som mindeværdigt proklamerer at:, "det blev overladt til italieneren og jøden at vise at Jackson brødrene stadig var nede"), fik brødrene bragt om bord for at gøre videoen til Bad til en "kantet" kortfilm, der blev mindeværdig fordi den blandt andet bød på Wesley Snipes 'debut. Mens Snipes forståeligt nok ikke blev interviewet (han er stadig i fængsel for skattesvig), gennemgår Scorsese hele videoen sammen med Lee, og redaktør Thelma Schoonmaker.
Derfra går vi gennem albummet sang for sang , med alle medvirkende, lige fra Tatiana Thumbtzen (pigen fra "The Way You Make Me Feel" video), Justin Beiber, Kanye West, Jacksons koreografer, Sheryl Crowe (som fik sit store gennembrud som sanger på Bad turneen) og flere, der bliver interviewet (Quincy Jones er en bemærkelsesværdig undtagelse). Lee gør brug af et væld af optagelser, med alt fra de videoer, til Jacksons "California Raisins" reklamespot, der får en fremtrædende plads.
Gennem generalprøver og bag-scenen optagelser, bliver det klart, at selvom Jackson er tydeligt excentrisk, var han en god samarbejdspartner, og han har aldrig syntes mere menneskelig end han gør i Lees portræt.
Men Lees film sætter også spot på Jackson revisionisme, der har fået tag i alle siden hans død i 2009. Alle foregiver at de sidste femten år af hans liv aldrig skete, og Lee er ingen undtagelse, han ikke så meget som antyder , at Jackson i sidste ende ville gå ned af en mørkere vej. Dette er en overraskende kommerciel taktik for den ellers ukonventionelle, kantede Lee, men det er indiskutabelt, at han har lavet en sjov, underholdende film, der uden tvivl vil blive spist råt af Michaels fans, som jeg må indrømme, at jeg på trods af alt stadig tæller iblandt.

Fansene bliver direkte adresseret i dokumentaren og de vil snart få mulighed for at se BAD 25 selv, idet ABC allerede har lagt billet ind på dokumentaren, som er planlagt til at blive vist den 29. november 2012 på amerikansk TV. Hvorvidt den bliver vist i sin oprindelige form (over to timer, med nogen få "F-bomber" høfligt leveret af 'Dirty Diana' guitarist Steve Smith (som stadig ryster rockhåret ) vides dog ikke. Selvom BAD ikke er en THRILLER, viser Lees dokumentarfilm på en overbevisende måde , at BAD albummet er næsten lige så godt, og dokumentaren vil helt sikkert få dig til straks at gå hjem og støve din kopi af albummet af.

#2 Bruger er offline   astr2711 Ikon 10 October 2012 - 04:00 PM

  • Moo-Medlem
  • Ikon
  • Gruppe: Members
  • Indlæg: 49
  • Indmeldt: 27-December 11
  • Gender:Female

Ved du om den kommer på DVD her i Europa? :)

#3 Bruger er offline   MiJacDK Ikon 10 October 2012 - 06:13 PM

  • Moo-Baby
  • Ikon
  • Gruppe: Members
  • Indlæg: 6
  • Indmeldt: 18-June 12

Læs Indlægastr2711, på 10 October 2012 - 04:00 PM, sagde:

Ved du om den kommer på DVD her i Europa? :)


Mit bedste bud sådan lige fra hoften: naturligvis :thumbsup:
Jeg kan ikke forestille mig at Estaten vil gå glip af en verdensomspændende indtægt...det er så den mere "kyniske" årsag - og så er der jo masser af fans udenfor USA...men om den kommer i butikkerne eller skal købes online må tiden vise....men jeg sidder lige og tænker på om ikke vi skulle være pro-aktive og rette henvendelse til TV3? Det plejer jo at være superskarpe til at hylde Michael, så det er da oplagt at ytre et massivt ønske om at de tager dokumentaren på programmet, ikk :puppyeyes:

#4 Bruger er offline   Hess Ikon 11 October 2012 - 03:14 PM

  • Moo-Medlem
  • Ikon
  • Gruppe: Members
  • Indlæg: 2052
  • Indmeldt: 10-January 07
  • Gender:Male
  • Location:Århus

Den udkommer både på DVD og Blu-Ray med en del ekstra materiale!

Det bekræftede Spike Lee selv.

Side 1 af 1
  • Du kan ikke starte et nyt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

2 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 2 gæster, 0 anonyme brugere